سايت علي مربع

چند کلمه در شرح محتوای وب‌سایت...

نویسه جدید وبلاگ

آموزش بعضي از نرم افزارها

نرم افزار swish max

آموزش سوئیش مکس 


سلام خدمت عزيزان با توجه به درخواست همکاران برای آموزش  نرم افزار  سوئیش آموزش آن را قرار داده ایم.

هنگاميكه نرم افزار Swish MAX را براي اولين بار اجرا مي كنيد يك پنجره محاوره اي براي مشخص كردن كاري كه مي خواهيد انجام دهيد باز مي شود كه شامل قسمتهاي زير است :



Start a new empty movie: براي ايجاد يك فيلم خالي جديد
Start a new movie from a template : براي ايجاد يك فيلم جديد با استفاده از صفحات كمكي با اندازه هاي مشخص
Work on an existing movie : براي كار بر روي يك فيلم موجود
و در صورتي كه قبلا بر روي يك فيلم كار كرده باشيد :
Work on the last movie you saved : براي كار بر روي آخرين فيلم ذخيره شده .
و در نهايت گزينه انتخابي Show this prompt at startup كه براي نمايش دادن يا عدم نمايش اين پنجره در شروع اجراي Swish MAX مي باشد . با غير فعال كردن اين گزينه مي توانيد از نمايش اين پنجره در آغاز به كار Swish MAX جلوگيري كنيد . فعال شدن آن نيز در قسمت Preferences امكان پذير است كه در جاي خود توضيح داده خواهد شد .

محيط Swish MAX شامل 7 قسمت مي باشد :
1- نوار منو كه داراي 9 گزينه است .


2- نوار ابزار كه خود شامل پنج نوار : Standard , Export - Grouping - Insert - Control مي باشد كه بطور پيش فرض سه گزينه Standard , Insert - Control فعال مي باشند.



3- پانل Timeline : كه براي مشاهده لايه ها ، اشياء و جلوه ها مي باشد . در اين پانل هر كدام از موارد گفته شده را مي توان تغيير داد و يا حذف يا اضافه نمود .



4- پانل Outline : در اين پانل مي توان اشياء را مشاهده نمود ، تغيير نام داد ، حذف كرد و يا ترتيب اجراي پرده هاي فيلم را مشخص كرد . همچنين مي توان موقعيت لايه هاي مختلف را در اين پانل تغيير داد .



5- پانل Layout : كه در واقع همان پانل اصلي ويرايش و تعريف اشياء و جلوه ها مي باشد . طراحي و تغييرات اشياء و جلوه ها از وظايف اصلي اين قسمت است .


6- پانل Script : در اين قسمت مي توان براي شيء انتخاب شده يا فريم جاري دستورات لازم را نوشت .


7- در نهايت 9 پانل سمت راست محيط : كه هر كدام از آنها با توجه به شيء انتخاب شده شكل و نام مخصوص به آن شيء را گرفته و كار تغييرات و ويرايش اشياء را ساده تر مي كنند.



توجه داشته باشيد كه هر كدام از پانل ها و يا نوارهاي موجود روي صفحه را مي توان حذف و يا جابه جا كرده و يا اينكه دوباره به جاي اصلي و پيش فرض آن برگرداند. اين كار توسط دو منوي Panels , View و يا به طور مستقيم با بستن يك پانل و يا راست كليك بر روي نوار ها امكان پذير است.
نوار منو


اين نوار شامل 9 گزينه است :



1- منوي File : كه براي ايجاد يك فيلم جديد ، باز كردن فيلم موجود و ذخيره آن و همچنين وارد كردن منابع مورد نياز فيلم و يا صدور فيلم با فرمتهاي مختلف و يا باز كردن مثالهاي Swish و آزمايش فيلم ساخته شده بكار مي رود.

2- منوي Edit : ويرايش پرده ها ، اشياء و جلوه هاي فيلم از وظايف اصلي اين منو مي باشد . همچنين نمايش يا عدم نمايش اشياء و جلوگيري از تغييرات آنان نيز در اين منو امكان پذير است .

3- منوي View : نوار ها و ابزار هاي راهنما از قبيل خط كش و شبكه راهنما را مي توان در اين منو فعال و يا غير فعال كرد . بزرگنمايي ديد فيلم از وظايف ديگر منوي View مي باشد.

4- منوي Insert : جهت ايجاد پرده ها ، اشياء و يا جلوه ها و دستورات بر روي اشياء و فريم ها كاربرد دارد.

5- منوي Modify : گروه بندي ، تغيير اشياء به انواع ديگر ، تقسيم بندي گروه ها ، بالا و پايين بردن لايه ها ، چرخش و تراز بندي اشياء از وظايف اين منو مي باشد.

6- منوي Control : اين منو براي پخش كامل فيلم و يا يك پرده از آن و يا يك جلوه خاص و جلو و عقب بردن فريم جاري كاربرد دارد.

7- منوي Tools : كه شامل تغييرات اصلي محيط و فضاي كاري Swish مي باشد.
گزينه هاي اين منو را به ترتيب توضيح مي دهيم :

● Preferences : پنجره Preferences شامل 6 برگ نشان مي باشد كه به توضيح موارد مهم و كاربردي آن ميپردازيم :

برگ نشان General :
گزينه Startup Option □ Show Startup Menu : فعال و غير فعال كردن پنجره Startup سوييش را برعهده دارد. در مورد اين پنجره در درس اول توضيح داديم.

گزينه Automatically Export to SWF File When Saving Movie : با فعال كردن اين گزينه ، پس از ذخيره فيلم ، به طور خودكار فايل SWF آن كه همان فايل مستقل و قابل اجرا مي باشد نيز تشكيل مي شود.

گزينه Always Use LAMEencoder to encode MP3 sounds : اين گزينه جهت استفاده از امكان LAMEencoder در الحاق صدا به فايل SWF به كار مي رود كه وظيفه آن علاوه بر الحاق صدا ، كم حجم كردن صدا در قالب Mp3 نيز مي باشد.

كادر Undo buffer size : اين كادر جهت تخصيص مقداري از حافظه براي عمل "لغو" (UNDO) بكار مي رود . دقت كنيد كه عدد داخل اين كادر نشان دهنده حداكثر تعداد بازگشت نمي باشد . بلكه مقداري از حافظه بر حسب MB به عمل Undo اختصاص مي يابد كه تعداد بازگشت به بزرگي حجم اطلاعات انجام شده بستگي دارد.



برگ نشان Appearance :
در قسمت Color Options در اين سربرگ مي توان رنگ زمينه پانل ها و همچنين رنگ اشياء و جلوه هاي انتخاب شده در پانل Outline را مشخص كرد.
براي آنكه اشياء در پانلهاي Outline و Timeline به صورت آنچه كه واقعا در فيلم نمايش داده شده اند ، ديده شوند، گزينه Thumbnails را فعال كنيد .

برگ نشان Editing :
بخش Select objects by :
گزينه Clicking inside object باعث مي شود ، شيء با فشردن كليد چپ مويس بر روي نقطه اي واقع در داخل آن انتخاب شود اما فعال بودن گزينه Clicking inside bounding-box سبب مي گردد با كليك كردن بر روي مستطيل در بر گيرنده شيء بتوان آنرا انتخاب نمود.

بخش Drag Selects objects :
نحوه كشيدن اشياء را مي توان به همان صورتي كه در بالا گفته شد ، در اين قسمت هم تعريف نمود كه آيا شيء توسط نقطه اي از داخل خود Drag شود يا توسط مستطيل در برگيرنده.

بخش Double-click sprite to :
در اين بخش از تنظيمات Swish ، چگونگي ويرايش يك Sprite تعيين مي شود. در مورد Sprite در درس هاي بعدي كاملا بحث خواهيم نمود. اما فعلا به اين توضيح بسنده مي كنيم كه يك Sprite يك شيء حاوي چند شيء ثابت يا متحرك است كه خود نيز مي تواند ثايت يا متحرك باشد.
فعال بودن گزينه Edit in place سبب مي گردد ، با دابل كليك روي Sprite ، آن Sprite در همان مكان قابل ويرايش باشد . اما گزينه Open Sprite موجب باز شدن Sprite در يك ديد مجزا مي شود .در اين وضعيت پس از دابل كليك روي Sprite مي توان آنرا در يك ديد بزرگتر و كاملا جدا به همراه تمامي محتويات آن ، ويرايش كرد. پيشنهاد ميكنيم اين گزينه را جهت ويرايش بهتر Sprite ها انتخاب كنيد.
در قسمت On closing Sprite نيز مي توانيد تعيين كنيد پس از بسته شدن Sprite بلافاصله محيط ويرايش به ديد اصلي فيلم برگردد.

بخش Motion path follows :
در اين قسمت مي توان نقطه اي را كه در مسير حركت شيء ، تعيين كننده است ، مشخص نمود.
با انتخاب گزينه Origin of object آن نقطه را ، نقطه مركزي شيء (نقطه پيش فرض) تعيين مي كنيم.
گزينه Anchor Point نيز آن نقطه را ، نقطه گرانيگاه شكل تعريف مي كند . ( اين نقطه در شرايط مختلف توسط سازنده قابل جابجايي است . با اين نقطه و طرز كار آن در بخش تعريف مسير در حركت اشياء بيشتر آشنا خواهيد شد.)

بخش ‍Color Picker :
همانطور كه مي دانيد بيشترين كاربرد فيلمهاي SWF در طراحي وب مي باشد. در طراحي وب ، انتخاب رنگ ، از نظر يكسان بودن آن در مانيتور ها و Browser هاي مختلف و با كارتهاي گرافيك متفاوت ، بسيار مهم است. چرا كه رعايت آن سبب مي شود رنگها در تمامي شرايط و براي همه يكسان باشند . در طراحي وب تعدادي رنگ تعريف شده اند كه web safe colors ناميده مي شوند . اين رنگها داراي شرايط گفته شده هستند .
گزينه Convert colors to nearest web-safe color نيز جهت نزديك كردن خودكار رنگهاي بكار برده شده در فيلم به رنگهاي web safe مي باشد. البته انتخاب اين گزينه براي كساني كه مي خواهند فيلمشان فقط با رنگهاي موردنظر نمايش داده شود ، مطلوب نخواهد بود.

برگ نشان Effects :
بخش Effect settings dialog :
گزينه show dialog when inserting effect : با فعال كردن اين گزينه ، چنانچه جلوه اي بر روي يك شيء ايجاد شود ، پنجره اي باز مي شود كه در آن مي توان تغييراتي را بر روي جلوه ايجاد شده انجام داد . پيشنهاد مي كنيم اين گزينه را نيز فعال كنيد چرا كه اعمال تمامي تغييرات در يك جلوه از طريق همين Dialog ممكن مي شود.

بخش Effect Authoring :
گزينه Allow Effect Authoring اجازه مي دهد تا در جلوه هاي موجود بتوان تغييراتي داد . اين عمل باعث ايجاد جلوه هاي خلاقانه از طرف سازنده مي شود.

پانل Effects Folder :
در اين پانل مي توانيد تعيين كنيد ، Swish جلوه ها را در چه شاخه اي از سيستم جستجو كند.
گزينه Use default effects folder : استفاده از شاخه پيش فرض
گزينه Specify folder : استفاده از يك شاخه ديگر توسط كاربر كه به محض انتخاب شدن اين گزينه رويت مي شود را ممكن مي سازد. اين حالت زماني مفيد است كه شما تعدادي جلوه را از سايت مخصوص اين نرم افزار [url]http://www.swishzone.com[/url] دانلود كنيد و بخواهيد از آنها استفاده كنيد.





برگ نشان Player :
پانل Test/Load Movie Folder :
در اين پانل مي توان تعيين نمود كه انجام عمليات ذخيره و بازيابي در چه شاخه اي انجام گيرد.

شاخه فايل سورس
شاخه فايل SWF
شاخه فايل HTML (از امكانات صدور فايل)
در يك شاخه خاص تعريف شده توسط كاربر

پانل infinite loop detection:
در اين پانل تعيين مي كنيد كه swish پس از اجراي چند دستور اشتباه ، خطايي اعلام كند . كه مي تواند يك دستور اشتباه كه در داخل حلقه انجام مي گيرد را نيز شامل شود.

در بخش Onexectuting getURL() action : مشخص مي كنيد كه در هنگام اجراي دستور getURL كه مربوط ميشود به باز كردن يك صفحه وب ، آيا مرورگر باز شود يا خير.

برگ نشان Script Editor :
در اين سربرگ اندازه پرش كليد TAB و همچنين فونت نوشتاري دستورات در پانل Script تعيين مي شود.

● Customize : در اين پنجره تغييراتي در مشاهده گزينه هاي منو ها و نوارها ، تغيير كليدهاي ميانبر ، ايجاد فرامين جديد و اجراي برنامه هاي ديگر امكان پذير است.
اين پنجره داراي 6 سربرگ است كه وظايف آنها را به اختصار شرح مي دهيم:

برگ نشان Commands : در اين سربرگ ليست منو ها و گزينه هاي آن به نمايش درمي آيد. توسط اين بخش شما قادر خواهيد بود محل گزينه ها را تغيير دهيد يعني يك گزينه را از يك منو به منويي ديگر منتقل نماييد. براي انجام اين عمل (پس از آنكه اين سربرگ را فعال كرديد) يك گزينه را با مويس گرفته و به طرف هر يك از نوار هاي دلخواه در محيط سوييش برده و چنانچه در آن قسمت مجاز به رها كردن باشيد ( علامت × كنار آن نباشد) آنرا رها كنيد . اين گزينه روي آن نوار قرار مي گيرد:


نتيجه :


حتي در زمان فعال بودن اين سربرگ مي توان منو هاي سوييش را باز كرد و سپس گزينه هاي آنها را به روش كشيدن و رها كردن، تغيير مكان داد. براي حذف يك گزينه نيز آنرا كشيده و در بيرون از محل فعلي رها كنيد.

برگ نشان Toolbars :
در اين سربرگ نوار هاي نرم افزار را مي توان آشكار و مخفي كرد.

برگ نشان Tools :
اين سربرگ امكانات جالبي را براي كاربر فراهم مي كند . در اين سربرگ مي توان يك برنامه را به Swish معرفي كرد و آنرا از داخل منوي Tools اجرا نمود . فرض كنيد مي خواهيد برنامه Flash MX را از داخل سوييش به روش سريع اجرا كنيد :


در ابتدا كليد New را بزنيد . سپس در كادر Menu contects عنوان گزينه را تايپ كنيد. حال كليد انتهاي كادر Command را بزنيد و فايل اجرايي Flash MX را آدرس دهي كنيد. زين پس در منوي Tools گزينه اي جديد خواهيدداشت كه از آن مي توانيد جهت اجراي Flash MX استفاده كنيد.

برگ نشان Keyboard :
در اين بخش شما قادر خواهيد بود تا كليد هاي ميانبر نرم افزار را به آنچه كه مي خواهيد تغيير دهيد. در ابتدا در قسمت Category منوي مورد نظر را انتخاب كنيد . حال در پانل Commands گزينه اي از منو را انتخاب كنيد . چنانچه آن گزينه كليد ميانبري داشته باشد ، در پانل Current Key نمايش داده مي شود. در كادر Press Any Shortcut Key يك كليد يا تركيبي از كليد ها را بزنيد تا به عنوان ميانبر گزينه منو ، معرفي شود.
برگ نشان Menu : در اين سربرگ ، كاربر مي تواند براي خود يك منو تعريف كند و يا اينكه نحوه نمايش منو ها را در هنگام باز شدن معين نمايد.
برگ نشان Options :
گزينه هاي اين سربرگ وظايف زير را بر عهده دارند :
نمايش توضيح مختصر روي گزينه هاي نوارها
نمايش كليدهاي ميانبر گزينه ها
نمايش آيكن ها در اندازه بزرگ
نمايش محيط در فرم جديد

● Keyboard Map : اين پنجره كليدهاي ميانبر گزينه هاي منو ها و توضيحي در مورد آنها نمايش مي دهد و فقط جنبه راهنمايي دارد . چگونگي تغيير كليد ها را در بالا شرح داديم.

8 - منوي Panels : در اين منو مي توانيد پانل ها و نوار هاي نرم افزار را آشكار و يا مخفي نماييد . دقت كنيد كه با مخفي كردن هر پانل ، در آشكار سازي مجدد آن ، ممكن است پانل در جاي ديگري در محيط قرار گيرد كه براي شما خوشايند نباشد . فقط كافيست نوار عنوان پانل را گرفته ، بكشيد و در مكان مورد نظر رها كنيد.

9- منوي Help : همانطور كه از نام اين منو پيداست ، براي كمك رساني به كاربر و راهنمايي او در ايجاد فيلم و همچنين چگونگي استفاده از محيط Swish مي باشد.

نوار ابزار


اين نوار داراي 5 نوار مختلف است :

1- نوار Standard :


كليد هاي اين نوار به ترتيب از چپ به راست وظايف زير را دارند :
ايجاد يك فيلم جديد ، باز كردن يك فيلم موجود ، ذخيره كردن فيلم جاري ، پيدا كردن يك عنصر در فيلم ، بريدن عنصر، كپي كردن عنصر ، چسباندن عنصر ، حذف عنصر ، بالا بردن عنصر به اندازه يك لايه ، پايين بردن عنصر به اندازه يك لايه ، بالا بردن عنصر به بالاترين سطح ، پايين بردن عنصر به پايينترين سطح ، لغو عمل ، تكرار عمل ، راهنماي كوچك و راهنماي اصلي


2- نوار Insert :


اين نوار جهت درج عناصر مختلف در صفحه بكار مي رود.
كليد هاي آن از چپ به راست عبارتند از :
Insert Scene : درج يك پرده جديد در فيلم
Insert Text : درج متن
Insert Image : درج تصوير
Insert Content : درج شيئي شامل چند شيء داخلي كه هر كدام قابليت قرار دادن در فيلم را دارند (مثل يك فايل SWF)
Insert Button : درج كليد (دكمه)
Insert Sprite : درج يك شيء متحرك ( كه مهمترين نوع عناصر مي باشد)




3- نوار Control :


كليد هاي اين نوار جهت كنترل پخش فيلم بكار مي روند .
كليد هاي Control Toolbar از چپ به راست :
Stop : توقف پخش فيلم
Play Movie : اجراي فيلم به طور كامل
Play Timeline : آنچه كه در پنل TimeLine مشاهده مي شود ، پخش مي كند
Play Effect : قسمتي از Timeline كه داراي يك جلوه است (جلوه جاري) را پخش مي كند
Rewind : پخش فيلم از ابتداي آن (بايد كليد Preview Frame فعال باشد)
Step Back : بازگشت پخش به كمي عقبتر (بايد كليد Preview Frame فعال باشد)
Preview Frame : با فعال بودن اين كليد در TimeLine فريم جاري و در Layout پيش نمايش فريم ، قابل مشاهده هستند
Step Forward : پرش پخش فيلم به كمي جلوتر (بايد كليد Preview Frame فعال باشد)
Go to End : پرش به انتهاي فيلم (بايد كليد Preview Frame فعال باشد)



4- نوار Export :


از اين نوار براي صدور و ساخت فرمت هاي گوناگون از فيلم استفاده مي شود .
SWF : ساخت فايل SWF از فيلم ( فرمت اصلي )
HTML : ساخت يك صفحه وب از فيلم ( در اين حالت فرمت SWF نيز ايجاد ميشود )
EXE : ايجاد فايل اجرايي از فيلم ( پر حجم اما قابل اجرا در كامپيوترهايي كه FlashPlayer ندارند )
AVI : ايجاد فايل ويدئويي از فيلم
--------------------------------------
Export HTML to Clipboard : كد HTML جهت استفاده در وب سايت براي طراحان صفحات وب توليد مي كند.
Test In Browser : تست فيلم در مرورگر پيش فرض
Test In Player : تست فيلم در Flash Player
Report : نمايش يك گزارش از فيلم بصورت متني



5- نوار Grouping :


اين نوار براي گروه بندي اشياء و همچنين جدا نمودن آنها از هم ، تفكيك اشياء و تبديل آنها به يكديگر مفيد است .
كليد هاي آن از چپ به راست عبارتند از :

Group as Group : گروه بندي اشياء انتخاب شده در يك گروه ( جهت جابجايي اشيائي كه بخواهيم با هم حركت كنند ، مفيد است)
Group as Button : گروه بندي در يك كليد
Group as Sprite : گروه بندي اشياء در يك شيء متحرك
Group as Shape : گروه بندي در يك شكل ثابت
-----------------------------------------------------------
Ungroup : خارج كردن از حالت گروه
-----------------------------------------------------------
Convert to Button : تبديل كردن به كليد
Convert to Sprite : تبديل به شيء متحرك
Brake into Shapes : جداكردن كاراكترهاي يك متن و تبديل هر يك به يك شكل ثابت در يك گروه
Brake into Letters : جدا كردن كاراكترهاي يك متن و تبديل هر يك به متن جداگانه در يك گروه
Brake into Pieces : قطعه قطعه كردن شكل


چنانچه هر يك از نوارهاي بالا را نمي بينيد روي يك نقطه از نوار ابزار راست كليك كنيد و آنرا از منوي باز شده اضافه كنيد .

پانل ها


پانل TimeLine :


اين پانل شامل تعداد Frame هاي فيلم و پرده هاي آن و همچنين طول جلوه ها مي باشد. چنانچه در Timeline يك پرده كه بالاترين Timeline مي باشد كليك كنيد ، گزينه Add Script فعال شده كه با استفاده از آن مي توان در فريم جاري اين پرده ، دستور نويسي كرد.

چنانچه شيئي در داخل پرده موجود باشد ، و روي Timeline مربوط به آن شيء كليك كنيد ، اين گزينه به Add Effect تغييرمي يابد كه مي توان يك جلوه در Frame جاري آن شيء اضافه كرد و يا با گزينه Delete جلوه جاري را حذف كرد.

در منوي Option مي توان با سه گزينه اول پهناي هر فريم و با سه گزينه دوم ارتفاع فريم را تعيين نمود. همچنين با گزينه Show Seconds مي توان فريمهايي را كه مجموعا يك ثانيه از فيلم را تشكيل مي دهند مشخص كرد. تعداد فريم ها در ثانيه را مي توان در پانل Movie تغيير داد.

كليد Shrink براي جمع كردن پانل Timeline و باز كردن آن بكار مي رود.



پانل Outline :




در اين پانل پرده هاي فيلم به ترتيبي كه اجرا خواهند شد ، نمايش داده مي شوند . همچنين اشياء داخل هر پرده و اشياء داخل Sprite ها نيز به صورت نماد درختي مشخص مي شوند.با استفاده از كليد Insert مي توان شيء مورد نظر خود را به اين ساختار درختي اضافه نمود يا با كليد Delete شيء انتخاب شده را حذف كرد.
همچنين با دو پيكان سمت راست مي توان اشياء را يك لايه به بالا يا پايين منتقل كرد.





پانل Layout :


اين پانل داراي چند قسمت مي باشد:
نماي مشاهده يك پرده از فيلم (Layout…)
ابزار ترسيم و ويرايش (Tools)
تنظيمات (Options)
تنظيم اندازه ديد (View)



در بخش اصلي اين پانل (در شكل بالا با نام Layout:Scene_1 نمايش داده شده است) مي توان يك فريم از فيلم را مشاهده و ويرايش كرد.
به كمك كليدهاي بخش Tools مي توان اشياء را انتخاب كرد ، تغيير داد ، دوران و حركت به آنها اعمال كرد . همچنين مي توان يك سري اشياء ساده به صورت شكل و يا متن در صفحه درج كرد.
در قسمت Options نيز ابزارهايي براي تغيير اندازه شكل و چرخش آن وجود دارد.



پانل Script :


اين پانل كه در كنار پانل Layout وجود دارد ، داراي 2 منو و 3 كليد مي باشد. وظيفه اصلي اين منو نوشتن دستورات در يك فريم خاص و يا براي يك شيء خاص مي باشد.
از منوي Add Script مي توان براي يك فريم و يا يك شيء ، بسته به نياز و هدف مورد نظر ، دستوراتي را انتخاب نمود .

منوي دوم در حالت Guided و Expert قابل استفاده است و براي مشخص نمودن نحوه ديد دستورات Script در وضعيت هاي راهنما و تخصصي بكار مي رود. با انتخاب هر حالت كليدهاي مربوط به آن وضعيت در پانل ظاهر ميشوند .
در وضعيت Guided قابليت جابجايي و حذف دستورات وجود دارد و در وضعيت Expert سه حالت ديد دستورات امكان پذير است.

اشيا در سوئيش مكس


اشياء در Swish MAX به 7 دسته كلي تقسيم مي شوند :
پرده ها يا Scene
اشكال يا Shape
تصاوير يا Image
متن ها يا Text
كليد ها يا Button
متحرك ها يا Sprite
صدا يا Sound

البته نوع Content هم وجود دارد كه از تركيب انواع با بدست مي آيد.




=
پرده ها :
پرده ها در Swish MAX در برگيرنده اشياء مي باشند و براي آن استفاده مي شوند كه بتوان ترتيب اجراي جلوه ها و به نمايش در آمدن اشياء را مديريت كرد . همچنين مي توان مانند يك نمايش تئاتر ، چند پرده ايجاد كرد و به ترتيب به نمايش در آورد .

بدين ترتيب از بهم ريختگي و شلوغي صفحه طراحي جلوگيري مي شود . توجه كنيد كه براي ديدن اشياء يك پرده فقط كافيست روي نام آن كليك كنيد و اشياء آن را ويرايش كرده و يا به آنها جلوه بدهيد . نكته مهم در مورد پرده ها اين است كه آنها به ترتيبي كه در پنل OutLine مشاهده مي شوند اجرا مي گردند . كه البته در اين پنل تغيير ترتيب پرده ها امكان پذير است . ( نحوه درج اشياء و تغيير ترتيب قبلا توضيح داده شده است . )



=
اشكال :
با استفاده از نوار ابزار موجود در پنل Layout مي توان اشكال مختلفي را در صفحه قرار داد و آنها را ويرايش كرد . اين اشكال شامل خطوط ، مستطيل ها ، دايره و ساير اشكالي كه در گزينه Autoshape هستند مي باشد . پس از ايجاد اين اشكال نوار تنظيمات در زير نوار Tools ظاهر مي گردد . در داخل اين نوار چهار گزينه براي تغيير دادن اندازه شكل و دوران آن وجود دارد . ( حالت تغيير اندازه - دوران - تغيير اندازه نسبت به گوشه هاي اطراف )



=
تصاوير :
تصاوير با استفاده از كليد Insert image از نوار درج در پرده اي از فيلم قرار مي گيرند . در برنامه Swish در واقع تصاوير همان اشكال هستند با اين تفاوت كه داخل آنها با يك Bitmap پر شده است . پس مي توان همانند اشكال آنها را از نوار تنظيمات ويرايش كرد . براي تصاوير در پنل Shape دكمه اي به نام Properties ظاهر مي شود كه با فشردن آن پنجره خواص تصوير ظاهر مي گردد . در اين پنجره مي توان ابعاد ، ميزان چرخش ، ميزان روشنايي ، Contrast و Resolution تصوير را تعيين كرد . توجه داشته باشيد كه ميزان اين خواص در حجم فايل SWF تاثير گذار است .

 


=
متن :
يك متن را با استفاده از كليد Insert Text از نوار درج و يا كليد Text از نوار ابزار پانل Layout مي توان وارد پرده اي از فيلم نمود. نام ، نوع فونت و اندازه ، حالت و تراز بندي متن را مي توان از پنل Text تغيير داد. در نرم افزار Swish متن ها به سه دسته تقسيم مي شوند : ساكن يا معمولي Static ، پويا يا Dynamic كه در زمان اجراي فيلم قابل تغييرند و متنهاي ورودي يا Input كه قابل ورود و ويرايش از طرف كاربر هستند . توجه داشته باشيد براي دو حالت آخر چنانچه بخواهيد دستور نويسي كنيد بايد گزينه Target را فعال كرده و نامي براي متن در بخش Name از پنل Text تعريف نماييد.


=
كليد :
كليدها با استفاده از كليد Insert Button از نوار درج در صفحه قرار مي گيرند و براي تصميم گيري كاربر در انجام فعاليتي خاص در فيلم قرار مي گيرند. دقت كنيد كه يك كليد به تنهايي در صفحه قابل مشاهده نيست و بايد براي قسمتهاي مختلف آن در صورت نياز اشكالي را تعريف كرد كه مي توانند ثابت يا متحرك باشند. براي اضافه كردن اين قسمتها روي نام كليد در پانل Outline كليك كنيد تا پانل Button ظاهر گردد. حال قسمتهاي مختلف آنرا كه مي خواهيد اضافه كنيد در اين پانل انتخاب كنيد . به طور كلي چهار حالت براي يك كليد وجود دارد : معمولي يا Up فشرده يا Down ، زماني كه مويس روي آن قرار دارد يا Over و حالت فضاي كلي كليد كه موس اگر روي اين فضا قرار گيرد به اين معناست كه روي كليد است يا همان Hit. پس از فعال كردن هر بخش آن بخش به كليد اضافه ميشود . سپس با انتخاب آن بخش در زير شاخه هاي كليد پس از رسم يك شكل آن بخش به طور خودكار به شكل ترسيم شده مي چسبد.


=
متحرك :
يك شيء متحرك با كليد Insert Sprite از نوار درج در صفحه قرار مي گيرد. يك Sprite در واقع يك شيء مظروف ميباشد كه در برگيرنده يك يا چند شيء ثابت يا متحرك ديگر است كه اين اشياء در داخل Sprite قابل ويرايش و جلوه گذاري هستند . خود Sprite با اشياء داخل آن نيز با جلوه اي تعريف شده از سوي سازنده فيلم مي تواند در فيلم ظاهر گردد . بنابراين يكي از كاربردهاي Sprite ها قرار دادن دو جلوه به طور همزمان براي اشياء است. يك Sprite را همچنين مي توان Mask گذاري نمود . بدين وسيله مي توان اشياء را روي هم قرار داد و بخشيهايي از اشياء ديده مي شوند كه نقاط مشترك داشته باشند . اين قابليت جلوه هاي زيبايي را ايجاد مي كند.


=
صدا :
يك فايل صوتي را در Swish مي توان از طريق منوي File و گزينه Import وارد فيلم كرد. محتويات يك فيلم شامل صداهاي آنرا مي توان در پانل Content مشاهده كرد. پس در اين پانل از زير شاخه Sounds روي صداي وارد شده راست كليك كنيد و از منوي باز شده گزينه Properties را انتخاب نماييد. پنجره زير را مشاهده خواهيد كرد كه شامل گزينه هايي براي تنظيم صداست.

 

در بخش Preload sound مي توانيد مشخص كنيد كه صداي مورد نظر در چه موقع و چگونه بارگذاري شود . نوع فشردگي در بخش Compression و كانال خروجي در بخش Channels و ميزان Bit Rate در Sample rate تعيين ميشوند كه ارتباط مستقيم با كيفيت صدا و حجم فايل SWF دارند

 







گزارش تخلف
بعدی